www.REJSTRIKY.CZ - seznam rejstříků všech druhů

Návrat na hlavní stranu

Království perníku

Cesta na Lomec [ Cyklostezka ]

Trasa: Vodňany - Chelčice - Lomec - Libějovické Svobodné Hory - Vodňanské Svobodné Hory - Pražák - Vodňany
Celková délka okruhu: 26 km

Popis trasy:
Od turistických rozcestníků (Zeyerovy sady) u autobusového nádraží ve Vodňanech se vydáme po modré turistické trase po silnici na Chelčice směrem na Hliněný rybník (1,5 km) a Lomec (7,5 km).

Otevřená krajina poskytuje pěkný rozhled. Po pravé straně vyniká hřbet vrchu Hradu (Skočické hory). Pohodlně dojdeme po tříkilometrové chůzi do Chelčic, známých postavou Petra Chelčického a sadařstvím.
Od turistických směrovek dojdeme po 300 m k pomníku Petra Chelčického (1390 - 1460), středověkého filozofa a náboženského reformátora, který zde strávil většinu života.

Cesta a modré značky na Lomec pokračují vlevo ke kostelu sv. Martina (původně románský z doby kolem roku 1240, zbarokován v 17. století), před ním vidíme špýchar se slunečními hodinami.

Odtud dojdeme po 1 km k dalším památkám: raně barokní šestiboké kapli Máří Magdaleny a stavením Na Lázni, od nichž vede cesta vpravo starou alejí k novému zámku v Libějovicích (1 km).

Z Libějovic směřují modré značky dál po cestě lemované stromy rovně, za silnicí stoupají k Lomci - unikátnímu baroknímu kostelu Jména Panny Marie ze 17. století.
Zde se jistě zastavíme, neboť k vidění je tu ještě fara s klášterem, původně lovecký zámeček.

Z Lomce sejdeme po modrých nebo zelených značkách k autobusové zastávce (1 km), od ní pokračujeme po zelené trase k lesu, po cca 100 m na vidlici lesních cest půjdeme vpravo k sedlu Libějovického vrchu (1,5 km), odkud lesní cesta vede pod vrch Skalice a směřuje k Libějovickým Svobodným Horám (místy panoramatické výhledy).
Od bodu "Pod Skalicí" do Libějovických Svobodných Hor nám zbývá ujít 4,5 km.

Asi po 1 km se dostaneme k silnici, za níž následuje opět 1 km úsek klesání po lesní cestě poškozené těžbou dřeva (pro cyklisty náročnější sjezd i na horském kole), přijdeme k zpevněné (asfaltové) cestě, odbočíme doprava.
Lesní cesta klikatící se Čichtickým lesem nás dovede asi po dvou km k odbočce vlevo na stezku Josefa Holečka. Zelené značky však pokračují dál po cestě z vrchu vpravo a k silnici.
Za ní (od křížku) dojdeme do vesnice Libějovické Svobodné Hory a k silnici na Vodňany.
Po ní nás zelené značky asi po 0,8 km dovedou ke křížku a odbočce v ostrém úhlu doleva na silničku, pak lesní cestu stoupající vpravo a dál po vrstevnici pod Svobodnou horou k Vodňanským Svobodným Horám.

Po krátkém úseku s nádherným rozhledem do krajiny (od vrchů nad Skočicemi, přes Vodňany, Temelín, Budějovickou pánev až k Rudolfovskému prahu) sejdeme k této osadě, kde se setkává zelená trasa se žlutou, a dolů k silnici a rozcestníkům tras. Od nich směřují červené značky rovně, kolem kapličky sv. Linharta, na polní cestu na Pražák (2,5 km).
Asi 300 m za silnicí se na louce držíme vpravo. Následuje táhlé klesání lesem, míjíme upravený židovský hřbitov nad obcí Pražák a po červené trase dojdeme až k železniční zastávce, hned za tratí je u silnice autobusová zastávka.

Dál nás povede přibližně 1 km zelená trasa. Jdeme po silnici vlevo cca 100 m, pak odbočíme doprava na cestu k rybníkům a před rekreační zařízením Karas (býval zde mlýn "U Karásků" ) se dáme vpravo na žlutou trasu, podél rybníka Námětek a olšin dojdeme k silnici na Vodňany.
Po 250 m je odbočka vlevo na cestu k bývalému mlýnu "U Martinců" a k rozcestníkům žluté a červené trasy. Jdeme dál po žluté trase, do Vodňan zbývá 2,5 km.
Podél Kohoutovského rybníka a po pěšině mezi náhonem a lužním porostem - zvlášť pěkným úsekem - se dostaneme k dalšímu mlýnu "U Pomijů".
Pokračujeme vpravo po hrázi Zámeckého rybníka, za ním vlevo na cestu směřující k Malému ústavnímu rybníku, přírodní památce (jako na jediné lokalitě v okrese se tu nachází vytrvalá bylina plavín leknínovitý), od něho po cca 1 km do Vodňan.